“تمام دنیا منکر این هستن برادر، پیرمردان در حال مرگ و کودکان در رحم مادرانشان منکر این هستن. تمام مردم دوران و تمامی شمال نشین ها منکر این هستن، هیچکس نمیخواهد که تو پادشاه شون باشی… ممکنه که تو ادعای بیشتری داشته باشی، اما من ارتشی بزرگتر دارم.”
رَنلی براتیون
بردگیم بازی تاج و تخت (Game of Thrones) از دنیای کتابها و سریال جرج آر.آر. مارتین الهام گرفته و طراحی شده است. یادگیری قوانین و استراتژیهای این بازی در ابتدا کمی پیچیده به نظر میرسد، اما با درک اصول اولیه و تجربه چند دست بازی، حرفهای خواهید شد.
بردگیم گیم آف ترونز برای ۳ تا ۶ بازیکن طراحی شده است. در این بازی هر یک از بازیکنان یکی از ۶ خاندان بزرگ را در دست میگیرد و با جمع آوری ارتش و فتح قلمرو و تشکیل اتحادیهها برای فتح سرزمینهای وستروس تلاش میکند. هر خاندان تلاش میکند که درها و قلعههای بیشتری را فتح کند تا در نهایت بر تخت آهنین بنشیند. در ادامه به آموزش بردگیم گیم آف ترونز میپردازیم تا بعد از مطالعه تمام پارتها بتوانید از بازی تاج و تخت لذت ببرید.
اهداف بازی
بردگیم بازی تاج و تخت یک رقابت استراتژیک است که بازیکنان را به دنیای وستروس میبرد، جایی که هر پلیر نقش یکی از خاندانهای بزرگ را بر عهده دارد. هدف اصلی بازی، تصاحب تاج و تخت از طریق تصرف قلعهها و شهرهای بزرگ است. بازیکنان باید با استفاده از مذاکره و جنگ، متحدانی پیدا کنند و دشمنان خود را شکست دهند. اما این بازی فقط درباره جنگیدن نیست؛ مدیریت منابع، پیشبینی حرکات رقبا و بستن پیمانهای موقت نیز نقش مهمی دارند. تنها خاندانی که بتواند در پایان دهمین دور بازی، بیشترین قلمروها و سرزمینها را تحت کنترل و سلطه خود داشته باشد، به عنوان برنده بازی اعلام میشود. اگر در هر زمانی از بازی، یکی از بازیکنان موفق به تصاحب 7 قلمرو شود، بازی بلافاصله تمام میشود و آن پلیر به عنوان برنده اعلام میشود.
قوانین بازی
بردگیم گیم آف ترونز مانند سایر بردگیمها قوانینی دارد که باید توسط پلیرها رعایت شوند.
- وقتی پلیری حمایت خود را از ارتشی اعلام میکند، توکن دستور حمایت او بعد از جنگ از روی بورد بازی برداشته نمیشود. یک توکن دستور حمایت به هر تعداد دلخواه در آن دور میتواند در جنگهای مجاور حمایت کند.
- یک دستور حمایت هیچ نفع دفاعی برای حمله علیه سرزمین خودش ندارد.
- بازیکنان مدافع یا مهاجم میتوانند حمایت را رد کنند.
- یگانهای کشتی میتوانند از جنگهایی که در منطقه دریایی یا خشکی مجاور رخ داده حمایت کنند.
- سرباز، شوالیه با ماشین جنگی هیچوقت نمیتوانند در جنگی که در منطقه دریایی رخ داده از کسی حمایت کنند.
- یگان های ماشین جنگی حمایتی فقط میتوانند از مهاجم در منطقه ای که جنگ در آن رخ داده و یک در با قلعه در آن قرار دارد حمایت کنند.
- بازیکن حمایت کننده باید به طور کامل از یک خاندان در جنگ حمایت کند و یا اصلا نباید حمایت کند.
- یک پلیر اجازه دارد که تعداد ارتشی کمتر نسبت به آنچه در جدول موجودی برای او در نظر گرفته شده، داشته باشد.
- یک بازیکن هیچوقت نمیتواند اعمالی انجام دهد که باعث شود توکن موجودی او از حد مجاز جدول بالاتر رود.
- یک پلیر مجاز است تا از انتقال کشتی خود برای عقبنشینی یگانهای خود استفاده کند.
- یک کشتی از جنگ برگشته، میتواند برای انتقال کشتیها استفاده شود.
- کشتیها میتوانند از یک منطقه دریایی همسایه به یک بندر دوست و یا برعکس پیشروی کنند.
اجزا و محتویات بازی
تمامی کارتها بین 6 خاندان بهصورت مساوی تقسیم میشوند.
- کتاب قوانین بازی
- بورد بازی: قلمروهای سرزمین وستروس و چندین مسیر مهم بازی را نشان میدهد.
- 2 صفحه مرجع
- 6 صفحه خاص برای هر خاندان
- 60 سرباز
- 30 شواله
- 36 کشتی
- 12 ماشین جنگی
- 42 کارت خاندان
- 30 کارت سرزمین وستروس: نشاندهنده اتفاقات و روشهایی که در ابتدای هر دور و بهصورت رندوم باید اتفاق بیفتد.
- 9 کارت وحشی: مسیرهای قدرت و تاثیرات حمله علیه وستروس توسز وحشیهای شمال را نشان میدهد.
- 24 کارت جنگ: ماژولهای اختیاری بازی که ریسک و عدم اطمینان از مبارزه را افزایش میدهد.
- 90 توکن دستور: برای دستورات مهم صادر شده توسط بازیکنان برای یگانهای موجود روی بورد بازی است.
- 120 توکن قدرت: نشاندهنده تاثیرات سیاسی و اقتصادی در سرزمین وستروس است.
- 18 توكن نفوذ: برای نشان دادن مکان هر خاندان روی مسیر تاثیر در صفحه است.
- 6 کارت ذخیره
- 14 توكن بيطرف: نشاندهنده ارتش مناطق مستقل که ناخواسته و بدون مقاومت تسلیم یک بازیکن شد.
- 6 ژتون کارت پیروزی: بر روی مسیر پیروزی در صفحه بازی گذاشته میشود تا معلوم شود کدام پلیر به پیروزی نزدیک است.
- 6 کارت پادگان
- 1 توکن تخت آهنين
- 1 توکن شمشیر استیل والرین
- 1 توکن پیام رسان
- 1 نشانه گذار دور بعدی بازی
- 1 توكن تهدید وحشیها
- 1 توکن دادگاه پادشاه
چیدمان بازی
قبل از شروع بازی اعمال زیر را انجام دهید:
- آماده کردن صفحه بازی
- آماده کردن دسته کارت و توکن تهدید وحشیها:
کارتهای وحشیها را بر بزنید و در مکان مورد نظر در بالای صفحه بازی بگذارید. سپس توکنهای تهدید وحشیها را در 2 جای مسیر وحشیها در صفحه بازی بگذارید.
- آماده کردن دسته کارتهای سرزمین وستروس:
کارتهای سرزمین وستروس را با توجه به شماره رومی پشت آنها به 3 دسته جداگانه تقسیم کنید. هر دسته را بر بزنید و جداگانه بصورت رو به پایین در کنار صفحه بازی قرار دهید.
- قرار دادن توکنهای ارتشهای بیطرف:
ابتدا ارتشهای بیطرف متناظر با تعداد بازیکنان بازی را جمعآوری کنید. این توکنها را در مکانهایی از صفحه بازی که نام هر توکن روی آن نوشته شده است، جایگذاری کنید.
تمام توکن های ارتشهای بی طرف 2 رو هستند. یک طرف برای بازی 3 نفره و سمت دیگر برای نوع فعلی بازی در نظر گرفته شده است. بعد از جاگذاری تمام توکنهای بیطرف مورد نیاز باقی توکن ها را به جعبه بازی برگردانید.
وقتی با 4، 5 و یا 6 بازیکن بازی میکنید، تمام توکنهای بیطرف مورد استفاده قرار نمیگیرند.
- شمارنده دور بازی را در خانه شماره 1 در مسیر شمارش دور قرار دهید.
- هر بازیکن خاندان مورد علاقه خود را انتخاب کند:
هر بازیکن باید انتخاب کند که در طول باری قصد کنترل کدام خاندان را دارد. یا هر بازیکن خاندان مورد نظر خود را به صورت رندوم انتخاب کند.
- جمع آوری اجزا مربوط به هر خاندان:
هر بازیکن باید تمام اجزا مربوط به خاندان خود را جمع کند، که شامل 1 صفحه بازیکنان، 7 کارت خاندان، 15 توکن دستور، 1 توکن موجودی، 3 توکن نفوذ، 1 توکن امتیاز پیروزی، 1 توکن دژهای خانه ها و تمام یونیتهای پلاستیکی رنگ خودش است.
- توکن های نفوذ پیروزی و موجودی را قرار دهید:
هر بازیکن توکنهای نفوذ پیروزی و موجودی خود را با توجه به صفحه بازیکن خود در جدول مشخص شده در صفحه بازی جایگذاری میکند. به غیر از جدول نفوذ، خاندانهای مختلف میتوانند به صورت مشترک در خانههای مشترک جدولهای پیروزی و موجودی قرار بگیرند.
خاندان هایی که خانه شماره 1 را در هر یک از جدولهای نفوذ اشغال کردهاند، توکنهای برتری مربوط به آن جدول را بر میدارند. (تخت آهنین شمشیر والرین و کلاغ پیام رسان)
- یگانهای پلاستیکی را در بازی قرار دهید:
سپس هر بازیکن با توجه به دستور العملی که در صفحه بازیکنان او نوشته شده است، یگانهای خود را در صفحه بازی قرار میدهد.
- توکنهای دژهای خانهها را در بازی قرار دهید:
هر بازیکن توکن در خاندان خود را در محدوده خانه خود قرار میدهد.
- توکنهای قدرت را یکجا قرار دهید:
این مکان از این به بعد به عنوان دسته توکنهای قدرت نامگذاری میشود. سپس هر بازیکن 5 توکن قدرت با توجه به خانه خود از دسته توکنهای قدرت بر میدارد.
- بازی آماده شروع شدن است.
اصطلاحات بازی
قبل از شروع بازی با اصطلاحات بردگیم گیم آف ترونز به طور کامل آشنا شوید:
یگان: سرباز، کشتی، شوالیه و ماشینهای جنگی پلاستیکی. اجزا دیگر بازی شامل دژهای خانهها، ارتشهای بیطرف و توکنهای نفوذ جز یگان نیستند.
سرزمین: بخشی از سرزمین وستروس که در صفحه بازی توسط مرزهای سفید یا قرمز از هم جدا شدهاند. میتواند سرزمین دریایی (مرزهای قرمز) یا سرزمین خشکی (مرزهای سفید) باشد.
سرزمین مادری: سرزمین متعلق به یک خاندان که در آن نشان آن خاندان هک شده است. مثلا وینترفل سرزمین مادری خاندان استارک است.
برگرداندن توکن: خاندانها به ترتیب موقعیت مکانیشان در جدول تاثیر تخت آهنین توکنهای خود را بر میگردانند. مثلا اولین خاندان (در خانه شماره 1) همیشه اول از همه عمل میکند و سپس نوبت به خاندان بعدی میرسد (در خانه شماره 2).
خاندان/ بازیکن: منظور بازیکنی است که در این بازی کنترل کننده خاندانی خاص میباشد.
دشمن/حریف: برای توصیف هر کدام از اجزا یا سرزمینهای بازی که در کنترل و با مالکیت بازیکنی دیگر است و یا حتی خود بازیکن حریف به کار میرود.
دوست: اجزا و یا سرزمینهایی از بازی که متعلق به یک بازیکن
ارتش یا ارتشها: به یگانهای دوستی که یک سرزمین خاکی یا دریایی را مشترکا تصاحب کرده اند و تعداد آنها 2 و بیشتر است، ارتش گفته میشود. یگانی که به تنهایی سرزمینی را اشغال کرده است، ارتش به حساب نمیآید و بنابراین تحت تاثیر تغییرات موجودی قرار نمیگیرد.
توکن های قدرت موجود: توکنهای قدرتی که در جلوی صفحه بازیکنان قرار دارند و بازیکنان در طول بازی میتوانند از آن ها استفاده کنند. توکنهای دسته توکنهای قدرت، به عنوان توکنهای موجود به حساب نمی آیند. مثلا در چینش ابتدایی بازی هر خاندان 5 توکن قدرت از دسته توکنهای قدرت برمیدارد. بنابراین هر خاندان در ابتدای بازی 5 توکن قدرت موجود دارد.
جمع آوری/ دریافت /خرج کردن توکن قدرت: زمانی که دستور دریافت با جمع آوری توکن قدرت داده شد، یک بازیکن تعداد مشخصی از نشانههای قدرت با علامت خانهاش را از روی دسته توکنهای قدرت بر میدارد.
نابودی: یگانی که در طول بازی از بین برود بر روی یگانهای موجود بازیکنان در جلوی آنها قرار میگیرد.
سرزمین محاصره شده: سرزمینی که قرار است بزودی یک جنگ در آنجا رخ دهد.
معرفی خاندانهای وستروس
در طول بازی این ٦ خاندان برای تصاحب تخت پادشاهی با هم میجنگند.
خاندان استارک (HOUSE STARK)
یک خاندان آرام و با رسم و رسوم قابل ستایش که به صورت غیر ارادی وارد بازی تاج و تخت شدهاند.
خاندان گرجوری (HOUSE GREYJOY)
بعد از التیام بخشیدن به شورش شکست خورده خود، آنها تصمیم دارند دوباره از سواحل غربی وستروس برخیزند و ادعای تخت آهنین را کنند.
خاندان لنیستر (HOUSE LANNISTER)
یک خانواده جاه طلب که معدنهای طلا و حیلهگریهای بی رحمانه آنها را تبدیل به یک ارتش قدرتمند و خطرناک در منطقه کرده است.
خاندان مارتل (HOUSE MARTELL)
خاندانی شدیدا بیرحم، این خانواده باستانی زیر آفتاب سوزان گنبد رشد کرده و قدرتمند شده است.
خاندان تایرل (HOUSE TYRELL)
در حالی که سرزمینهای حاصلخیز آنها در قلب سرزمین وستروس است، این خانواده پر افتخار هرگز بر روی تخت آهنین ننشسته اند؛ رویایی که امیدوارند به زودی به حقیقت تبدیل شود.
خاندان براتئون (HOUSE BARATHEON)
خاندان پریشان اما قدرتمند رابرت براتهون، آخرین پادشاه، بیشترین ادعا برای تصاحب تخت آهنین را دارد.
نتیجه گیری
در این مقاله، تلاش کردیم تا با زبانی ساده و قابل فهم به آموزش بردگیم گیم آف ترونز بپردازیم و قوانین و اصطلاحات بردگیم بازی تاج و تخت را به شما آموزش دهیم. از طریق این بازی، شما میتوانید مهارتهای استراتژیک خود را تقویت کرده و اوقات خوشی را با خانواده و دوستان خود سپری کنید. یادتان باشد، در بازی تاج و تخت، هر تصمیمی میتواند عواقبی غیرمنتظره داشته باشد، پس با دقت فکر کنید و از بازی کردن لذت ببرید.
سوالات متداول
چه کسانی میتوانند در بازی تاج و تخت شرکت کنند؟
بازی تاج و تخت برای 3 تا 6 بازیکن مناسب است. علاقهمندان میتوانند از سنین مختلف و با سطوح تجربه متفاوت در بردگیم گیم آف ترونز شرکت کنند.
آیا بازی تاج و تخت برای مبتدیان مناسب است؟
بله، بردگیم بازی تاج و تخت با وجود پیچیدگیهای خود، برای مبتدیان نیز مناسب است. پلیرها با تمرین و بازیهای بیشتر، میتوانند در این بازی پیشرفت کنند.
هدف اصلی بردگیم بازی تاج و تخت چیست؟
تصاحب تاج و تخت آهنین و تبدیل شدن به حاکم هفت قلمروی وستروس.
هنوز نظری وجود ندارد.