Skip to content
اولین ایونت مافیایی ناشنوایان و کم شنوایان گیمیت

اولین ایونت مافیایی ناشنوایان و کم شنوایان گیمیت

فهرست محتوا

ایونت مافیایی ناشنوایان و کم شنوایان

در گیمیت، یکی از اهداف اصلی ما، فراتر رفتن از سرگرمی ساده و تبدیل کردن ایونت‌ها به ابزارهایی برای رشد اجتماعی و شخصی افراد است. ما بر این باوریم که بازی‌های مافیایی تنها یک سرگرمی نیستند، بلکه فرصتی هستند تا افراد، فارغ از محدودیت‌های جسمی یا اجتماعی، بتوانند اعتماد به نفس خود را تقویت کنند، مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشند و از تعامل با دیگران لذت ببرند. در این مسیر، جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان به عنوان یکی از گروه‌های هدف ما انتخاب شد. با وجود چالش‌های خاص این جامعه، معتقدیم شرکت در چنین ایونت هایی به توانمندسازی اجتماعی افراد کمک فراوانی می کند و باعث افزایش توانمندی افراد جامعه می شود.

با توجه به اینکه هفته ناشنوایان و کم‌شنوایان فرصتی مناسب برای معرفی این جامعه به دیگران بود، تصمیم گرفتیم این مناسبت را غنیمت شمرده و ایونتی برای آن‌ها ترتیب دهیم. هدف اصلی ما از برگزاری این ایونت، اثبات توانایی‌های افراد ناشنوا و کم‌شنوا در بازی مافیا بود. این تصمیم نه تنها برای ارائه یک تجربه سرگرم‌کننده، بلکه برای افزایش آگاهی عمومی درباره توانمندی‌های این جامعه گرفته شد. بسیاری از افراد ممکن است به اشتباه تصور کنند که ناشنوایان به دلیل محدودیت‌های ارتباطی نمی‌توانند به خوبی در بازی‌هایی مانند مافیا شرکت کنند. اما ما بر این باور بودیم که چنین تصوری کاملاً نادرست است و می‌خواستیم با برگزاری این ایونت، خلاف آن را ثابت کنیم.

برای رسیدن به این هدف، ابتدا با چندین بلاگر و فعالان حوزه ناشنوایان و کم‌شنوایان در تماس بودیم. از طریق این ارتباطات، با سهند سلیمان فلاح، یکی از اینفلوئنسرهای برجسته جامعه ناشنوایان آشنا شدیم. او با تجربه و دانش خود به ما کمک‌های فراوانی در برنامه‌ریزی و اجرای این ایونت کرد. همچنین، با همکاری صمیمانه کافه آی‌کیو که میزبان ایونت ما بود، توانستیم محیطی مناسب و دلپذیر برای شرکت‌کنندگان فراهم کنیم. همکاری و حمایت این کافه در برگزاری ایونت نقش بسیار مهمی داشت و ما از آن‌ها به خاطر همراهی بی‌نظیرشان سپاسگزاریم.

ایونت مافیایی ناشنوایان و کم شنوایان گیمیت 11

چالش ها و جذابیت های برگزاری ایونت

برگزاری ایونت برای ناشنوایان و کم‌شنوایان برای ما چالش‌ها و جذابیت های خاص خود را داشت، زیرا این افراد از روش‌های متفاوتی برای ارتباط و تعامل استفاده می‌کنند. برای مثال، در فاز شب بازی مافیا، نیازی به استفاده از آهنگ و موسیقی نیست و بازیکنان با قرار دادن دست‌های خود روی میز و کاهش نور محیط متوجه شروع فاز شب می‌شدند. این تغییرات کوچک اما مهم، به ما نشان داد که چگونه می‌توان با تطبیق قوانین بازی، آن را برای همه قابل دسترسی و لذت‌بخش کرد. اعضای تیم مافیا و شهروندان نقش‌دار با استفاده از لمس دست‌ها توسط گرداننده بیدار شده و بدون نیاز به هیچ‌گونه صدایی و با اکت وظایف خود را انجام می‌دادند.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های ایونت، توانایی بالای ناشنوایان و کم‌شنوایان در خواندن زبان بدن و لب خوانی قوی آنها بود. این مهارت‌ها به آن‌ها کمک کرد تا به سرعت دروغ‌گویی‌های سایر بازیکنان را تشخیص دهند و تیم مافیا و نقش مستقل زودیاک را شناسایی کنند. توانایی‌های ویژه این جامعه در درک نشانه‌های غیرکلامی به آن‌ها برتری ویژه‌ای در این بازی داد.  برخلاف تصور که بازی کردن به این سبک بسیار سخت و دشوار خواهد بود، توانایی های ویژه این افراد کمک کرد که بازی روان و حرفه ای را شاهد باشیم و در نهایت تیم شهروندی با تکیه بر این توانایی های خود توانست به بهترین شکل برنده بازی باشد.

ایونت مافیایی ناشنوایان و کم شنوایان گیمیت 1

موانع و باورهای نادرست

یکی از مسائلی که در صحبت با ناشنوایان و کم‌شنوایان به آن اشاره شد، بی‌توجهی یا حتی نادیده گرفتن توانایی‌های آن‌ها از سوی برخی گروه‌ها بود. بسیاری از آن‌ها تجربه‌هایی از برخوردهای ناخوشایند داشتند، به گونه‌ای که به آن‌ها گفته می‌شد نمی‌توانند بازی‌هایی مانند مافیا را یاد بگیرند یا در آن‌ها موفق شوند. اما تجربه ما خلاف این را ثابت کرد. در طول این ایونت، شاهد بودیم که بسیاری از این افراد نه تنها توانایی‌های شگرفی در این بازی دارند، بلکه می‌توانند بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای و با تجربه را نیز شکست دهند. محدودیت شنوایی مانع برتری آن‌ها در بازی نشد و حتی باعث شد توانایی‌های ویژه‌ای همچون تحلیل زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی در آن‌ها به مراتب قوی‌تر از دیگران باشد.

جو و فضای بازی

فضای بازی در این ایونت بسیار متفاوت و جذاب بود. به دلیل استفاده از زبان اشاره و عدم نیاز به صدا، بازی در سکوت و آرامش خاصی برگزار شد. این فضا به بازی‌کنندگان این امکان را داد تا بدون تنش و اضطراب اضافی، تمرکز بیشتری روی حرکات و رفتارهای دیگران داشته باشند. از تجربه شخصی ما در این ایونت باید بگوییم که جو صمیمانه و بدون تنش یکی از ویژگی‌های کلیدی بود که این بازی را به تجربه‌ای منحصر به فرد تبدیل کرد. بازیکنان با همبستگی بالا و همدلی مثال‌زدنی در طول بازی با یکدیگر همکاری کردند و تمام جزئیات بازی با دقت و نظم انجام شد.

در حال حاضر، سهند سلیمان فلاح به عنوان تنها گرداننده بازی مافیا برای ناشنوایان فعالیت می‌کند و ما امیدواریم که این مسیر همچنان ادامه یابد تا ناشنوایان بیشتری بتوانند در این نوع ایونت‌ها شرکت کنند و از تجربه‌های اجتماعی و سرگرم‌کننده این چنینی بهره‌مند شوند.

ایونت مافیایی ناشنوایان و کم شنوایان گیمیت 13

اطلاعات کلی ایونت

  • گرداننده بازی: سهند سلیمان فلاح
  • میزبان: کافه آی‌کیو  
  • تعداد بازیکنان: ۱۷ نفر  
  • سناریو بازی: زودیاک  
  • تعداد سانس: یک سانس  
  • برنده بازی: شهروندان  

این ایونت نشان داد که بازی‌های مافیا می‌توانند بستری برای ارتقای ارتباطات انسانی و بهبود مهارت‌های اجتماعی باشند و محدودیت‌های جسمی یا حسی نمی‌توانند مانعی برای شرکت در چنین تجربه‌های لذت‌بخشی باشند. ما امیدواریم که در آینده، افراد بیشتری از این جامعه بتوانند در ایونت‌های مشابه شرکت کنند و از فرصت‌های برابر برای سرگرمی و رشد بهره‌مند شوند. در راه رسیدن به فرصت های برابر برای سرگرمی تمام اقشار و همچنین ارتقای اجتماعی تیم گیمیت خود را موظف می داند تا تلاش خود را هر چه مضاعف تر ادامه دهد تا به نتیجه مطلوب دست یابیم. 

هنوز نظری وجود ندارد.


وارد کردن نظر

فهرست محتوا

مقالات پر طرفدار
راه های ارتباطی ما