Skip to content
بازی مافیا کلاسیک پیشرفته

سناریو مافیا پیشرفته

فهرست محتوا

مقدمه

سناریو مافیا پیشرفته یکی از محبوب ترین سناریوهای بازی مافیا است و با اضافه شدن چندین رول جدید به سناریو کلاسیک، چالش و جذابیت های این بازی افزایش می یابد. با توجه به رشد محبوبیت هر روزه سناریو کلاسیک پیشرفته مافیا، در ادامه این مقاله به آموزش سناریو کلاسیک پیشرفته پرداخته و تمام نکات لازم در این بازی را بیان خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه بازی سناریو کلاسیک پیشرفته

 در این سناریو یک گروه آگاه و یک گروه ناآگاه وجود دارد که این دو گروه در تلاشند تا همدیگر را از بازی حذف کنند. تفاوت در تعداد نفرات، اولین نقطه تمایز بین سناریوی مافیا پیشرفته با مافیای کلاسیک است که تعداد نقش  در آن بسیار زیاد است. در سناریوی کلاسیک پیشرفته بازیکن ها به دسته های شهروندها، مافیا و مستقل ها تقسیم می شوند.

انواع سایدهای بازی (مافیا، شهروند، مستقل)

ساید شهروند: شهروندان هم تیمی خود را نمی شناسند و فقط از طریق دقت در نحوه حرف زدن سایر بازیکنان در طول روز، دلیل و مدرک برای شناسایی اعضای مافیا جمع می کنند.

ساید مافیا: در اکثر سناریوها اعضای مافیا یکدیگر را میشناسند و با برنامه ریزی، اعضای شهروند را گیج کرده و آنها را از بازی خارج کنند.

ساید مستقل: اعضای مستقل نه عضو تیم مافیا و نه عضو تیم شهروند هستند. اعضای مستقل می توانند با استفاده از توانایی های مختلف خود، برنده بازی شوند.

مطالعه بیشتر: آموزش سناریو تکاور

اعضای تیم مافیا سناریو کلاسیک پیشرفته

تا به امروز نزدیک به 52 نقش برای سناریو پیشرفته طراحی شده است و هر روزه بر تعداد این نقش ها افزوده می شود. در ادامه به معرفی مهم ترین نقش ها در این بازی می پردازیم.

رئیس مافیا

نقش رئیس مافیا یا (گادفادر) در بازی مافیا و شهروند، هدایت تیم مافیا است و در نهایت رئیس مافیا تصمیم می گیرد که در فاز شب به چه کسی شلیک کند و کدام یک از اعضای تیم شهروندان کشته شود. برای کارآگاه، استعلام رئیس مافیا همیشه منفی است.

ناتاشا

ناتاشا دارای عملکرد شب است و هر شب یک نفر را سایلنت می کند. سایلنسر همراه مافیا بیدار نمی شود و فقط اعضای تیم مافیا را می شناسد. ناتاشا هر شب به دستور گرداننده بازی، چشم هایش را باز می کند و اسم شخصی را به او می گوید که اگر فرد نامبرده روز بعد در بازی باشد، باید تمام روز سایلنت باشد و حق هیچگونه تایید و تکذیب صحبت های بازیکنان به هر روشی را ندارد و اگر این موارد را رعایت نکند، از جریان بازی حذف می شود.

دزد

دزد یک مافیای مستقل است و هر شب یک نفر را به گرداننده بازی نشان می دهد و توانایی آن شخص به دزد منتقل می شود که دزد حتماً باید در همان شب از آن توانایی استفاده کند.

وکیل

وکیل می تواند هر شب یک نفر را انتخاب کند. اگر فردی که انتخاب کرده، مافیا باشد، استعلام او برای کارآگاه منفی می شود و اگر فرد انتخابی شهروند باشد، استعلام او برای کارآگاه مثبت می شود.

مرد قوی

مرد قوی یک تیر دارد و هر شبی که بخواهد می تواند از آن تیر استفاده کند و در آن شب تیم مافیا شات ندارد. تیر مرد قوی قابلیت سیو شدن توسط دکتر یا زره را ندارد. شخص شات شده توسط مرد قوی روز بعد می تواند وصیت کند و همه متوجه می شوند که این شخص توسط مرد قوی مورد هدف قرار گرفته است.

تروریست

تروریست جزو تیم مافیا است و در طول روز قبل از رای گیری دوم بازی مافیا می تواند اعلام کند تروریست است و یک نفر را همراه خود ترور کرده و با او از بازی بیرون روند.  تروریست اعضای تیم مافیا را نمی شناسد و ممکن است فرد انتخابی او مافیا باشد. اگر می ساقی یا شات اسنایپر روی تروریست باشد، قابلیتش غیرفعال می شود.

ناتو

ناتو یا شاه کش تیم مافیا در طول بازی فقط یک بار می تواند از توانایی خود برای شناسایی یک شهروند نقش دار استفاده کند و موقعیت او را حدس بزند. اگر ناتو حدسش درست باشد، آن شهروند از بازی خارج می شود و در صورت اشتباه بودن حدس، هیچ اتفاقی برای ناتو نمی افتد.

برداشت گرداننده مافیا مثلث: نقش ناتو در سناریوهای تعداد پایین همچون تکاور و بازپرس کلا یک بار در طول بازی می تواند از تواناییش استفاده کند و شبی که از ابیلیتی خود استفاده کند رییس مافیا نمی تواند شات داشته باشد. در این حالت گرداننده در فاز شب با اعلام ناتویی به بازیکنان داخل بازی اطلاع می دهد که ناتویی رخ داده و اگر ناتویی درست باشه از گرداننده لایک می گیرد و آن بازیکن صبح از بازی خارج می شود.

در ژانر پیشرفته سابق این مدلی بود که ناتو از شب سوم تواناییش اجباری بود و اگر سه دیسلایک دریافت می کرد از بازی خارج می شد. اما بعدا امیر علی خاوری (طراح نقش ناتو) این حالت را تغییر داد و توانایی ناتو را از حالت اجبار به اختیار تبدیل کرد؛ البته همچنان با دریافت سه دیسلایک از بازی خارج می شود.

تفاوت ناتو در سناریو های تعداد پایین و پیشرفته به این صورت است که اگر در تعداد پایین پلیری ناتویی شود از بازی حذف می شود اما در پیشرفته ناتویی به این صورت است که اگر پلیری ناتویی شود تا زمانی که ناتو داخل بازی باشد؛ آن شخص دیسیبل یا دیس ابیلیتی می شود و هر شب از گرداننده علامت ضربدر یا رولبلاک را دریافت می کند و از آنجایی که افسونگر یا دزد نمی توانند هر شب به یک نفر بزنند، پلیر در فاز شب متوجه می شود که ناتویی شده است چون هر شب علامت رول بلاک را از گرداننده دریافت می کند.

یاکوزا

در بازی مافیا کلاسیک پیشرفته، یاکوزا عضو تیم مافیا است، اگر احساس کند رولش در طول روز برای شهروندان مشخص شده است، می تواند یک نفر را به عنوان مافیا انتخاب کند و خودش بمیرد. اگر دکتر تیم به اشتباه یاکوزا را نجات دهد، یاکوزا در تیم می ماند.

مطالعه بیشتر: آموزش سناریو پدرخوانده

افسونگر

افسونگر فقط شب اول برای آشنایی با اعضای تیمش همراه مافیا بیدار می شود. افسونگر هرشب توانایی بلاک کردن یک نفر را دارد و آن شخص اجازه استفاده از نقش خود را ندارد. یا اینکه افسونگر می تواند با کلمه ای، یک نفر را افسون کند. در اول روز، این کلمه توسط گرداننده بازی به شخص افسون شده اعلام می شود و او نباید در طول روز از آن کلمه استفاده کند. در صورت استفاده از کلمه افسون، شخص از بازی حذف می شود.

جاسوس

جاسوس باید نقش خود را کاملا به صورت شهروندی بازی کند، یعنی نسبت به همه اعضای مافیا، رفتاری شهری داشته باشد. اگر جاسوس توسط فراماسون بیدار شود، مرگ ماسونی اتفاق نمی افتد. جاسوس می تواند فراماسون را مجبور کند تا یکی از اعضای مافیا را بیدار کند و همه ماسون ها با هم می میرند.

خرابکار

این شخص می تواند به ازای هر اسلحه ای که تفنگدار به شهروندان اعطا می کند، روی افراد خرابکاری کند.

اعضای تیم شهروند سناریو کلاسیک

تیم شهروند نیز مانند تیم مافیا اعضای مخصوص به خود را دارد که هر کدام باید نقش خود را به بهترین نحو اجرا کند. در ادامه به معرفی اعضای تیم شهروند می پردازیم.

بازی مافیا کلاسیک پیشرفته

ساقی

ساقی شخصی است که هر شب بیدار می شود به یک نفر شراب می دهد، کسی که ساقی به او می می دهد، مست می شود و توانایی اش از بین می رود و یا برعکس نقش خود عمل می کند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با سناریو اپیک

دکتر

دکتر می تواند به تعداد نفراتی که توسط گرداننده بازی مشخص و اعلام شده اند، سیو داشته باشد.

کارآگاه

کارآگاه هرشب وظیفه استعلام گیری یک نفر را به عهده دارد و استعلام گادفادر برای او منفی است.

کشیش

کشیش شخصی است که وظیفه او مقابل ناتاشا است و می تواند هر شب یک نفر را آنسایلنت کند.

اسنایپر

اسنایپر به عنوان قاتل اصلی مافیا به شمار می رود اما ممکن است شهروندی را هم به اشتباه بزند. تعداد تیرهای اسنایپر به نظر گرداننده بازی بستگی دارد.

محافظ

نقش محافظ مقابل تروریست است که اجازه خارج شدن یک شهروند به همراه تروریست از بازی را نمی دهد. محافظ فقط یک بار اجازه استفاده از توانایی خود را دارد و بعد از استفاده از مهارت خود به شهروند نرمال تبدیل می شود.

قاضی

قاضی یک بار اجازه تغییر نتیجه رای گیری را دارد، به این صورت که بعد از وصیت بازیکن و اعلام نتیجه حذف او، قاضی در شب بیدار می شود و نظر خود را در رابطه با حذف یا عدم حذف او اعلام می کند و روز بعد رای او توسط گرداننده اعلام می شود.

تفنگدار

تعداد تفنگ های مشقی و جنگی تفنگدار به او اعلام می شود و او می تواند تفنگ های جنگی خود را به شهروندهای ذهنی خود و تفنگ های مشقی را به مافیاهای ذهنی خودش بدهد. استفاده از اسلحه های اعطایی توسط تفنگدار در هر زمانی از روز به جز زمان رای گیری مجاز است.

فراماسون

فراماسون می تواند هرشب بیدار شود و کسیی را که فکر می کند شهروند است را به گرداننده بازی نشان دهد و اگر آن شخص شهروند باشد، بیدار می شود و همدیگر را می شناسند و این روند برای شناخت سایر اعضای شهروندان ادامه می یابد. اما اگر فراماسون به اشتباه مافیایی را بیدار کند، هردو با هم از بازی حذف می شوند.

تایلر

در نقش های کلاسیک پیشرفته، تایلر شهروند قابل اعتماد فراماسون است.

کابوی

کابوی شخصی است که اگر در روز رای گیری حس کند، ممکن است از بازی خارج شود، قبل از رای گیری می تواند با اعلام کابوی، با انتخاب گرداننده از چند نفر بازجویی کند و سپس یک شخص را همراه خود از بازی خارج کند. پس از خروج از بازی ساید آن شخص توسط وی اعلام می شود.

نگهبان

نگهبان نقش مقابل دزد است که میتواند هر شب یک نفر را انتخاب کند و اگر فرد انتخابی واقعا دزد باشد، دیگر نمی تواند با استفاده از توانایی اش نقش کسی را بدزدد.

نقش های مستقل سناریو کلاسیک پیشرفته

همانند معرفی نقش های سایر سایدها در این پارت به معرفی نقش های مستقل می پردازیم.

کیلر

کیلر برای برنده شدن باید تا حدامکان مافیا و شهروندان را بکشد. قاتل هر شب یک تیر می تواند استفاده کند و اجباری در استفاده از آن در همان شب نیست. اگر کیلر گادفادر را هدف بگیرد، خودش از بازی خارج می شود.

جوکر

جوکر اگر در نقش مستقل بازی کند باید بازی را به تنهایی پیش ببرد و باید طوری بازی کند تا در طول روز از طریق رای بیرون رود و برنده بازی شود. جوکر از طریق تیر شب نمی میرد و برای جلوگیری از شک دیگران باید مراقب مدل بازی خود باشد.

هزارچهره

هزارچهره می تواند هر زمان که یکی از بازیکنان از بازی حذف شد، رول او را به مدت 24 ساعت تصاحب کند. اگر هر بازیکنی عملی روی هزار چهره انجام دهد، عملش آیینه وار به خودش برمیگردد. شرط برنده شدن این نقش، باقی ماندن بین 3 نفر آخر بازی است.

گرگ نما

گرگ نما هر سه شب یکبار، با کامل شدن ماه بیدار می شود و یک نفر را به گرگینه تبدیل می کند. هر گرگینه می تواند، گرگینه های جدید به بازی اضافه کند. شرط برنده شدن گرگ نما، تبدیل کردن بیش از نصف افراد بازی به گرگینه است.

نکات و قوانین مهم بازی کلاسیک پیشرفته

  •     گرداننده این بازی باید تعداد زیادی از نقش ها را در شب بیدار کند که ترتیب بیدار کردن این نقش ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
  •     گرداننده برای بیدار کردن نقش های متعدد در شب، باید خیلی منظم باشد.
  •     در سناریوی کلاسیک پیشرفته، مرحله کیاس (حالتی که فقط 3 نفر به مرحله آخر می رسند.) وجود دارد.
  •     در مرحله کیاس، 3 نفر مانده می توانند 2 دقیقه باهم صحبت کنند و با شهروند ذهنی خود دست بدهند.
  •     اگر مستقل بازی به 3 نفر آخر برسد، در هر حالتی برنده می شود و مرحله کیاس وجود ندارد.

پیروزی تیم ها

پیروزی تیم ها در سناریو پیشرفته مافیا به تعامل گروهی، استراتژی ها و تحلیل دقیق نقش آفرینان بستگی دارد. بطور کلی شرط پیروزی هر کدام از تیم ها به شرح زیر است:

  •     پیروزی شهروندان: حذف اعضای تیم مافیا با ارائه دلایل و مدارک منطقی
  •     پیروزی تیم مافیا: حذف مستقل ها از بازی مافیا و برابر کردن تعداد اعضای تیم مافیا با تعداد اعضای تیم شهروندان
  •     پیروزی مستقل ها: برآورد کردن هر کدام از حالت های خاص که مختص به پیروزی تیم مستقل ها است.

استعلام وضعیت در سناریو کلاسیک پیشرفته

در بازی مافیا کلاسیک پیشرفته تعداد استعلام ها محدود است. درخواست وضعیت استعلام به صورت رنگی و با رای گیری است. به این صورت که هر روز گرداننده بازی از بازیکن ها می پرسد که درخواست استعلام وضعیت دارند یا خیر. تعداد درخواست های استعلام وضعیت به تعداد بازیکن ها وابسته است.

بازی مافیا سناریو پیشرفته

سخن پایانی

سناریو کلاسیک پیشرفته از محبوب ترین سناریوهای بازی مافیا در کل جهان است. وجود رول های مختلف و جدید، چالش ها و استراتژی های این بازی را افزایش می دهد. بازیکنان با هر نقشی که دارند باید براساس آموزش سناریو کلاسیک پیشرفته جلو روند و با دقت به نحوه صحبت اعضا با یکدیگر گوش دهند و رفتارهای بازیکنان را آنالیز کنند تا بتوانند با ارائه مدارک و دلایل منطقی و قانع کننده برنده این بازی شوند.

سوالات متداول

وظیفه شخص با نقش عنکبوت در سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته چیست؟

عنکبوت باید براساس تصمیم گرداننده بازی، تعدادی از افراد را به هم ببافد. اگر یکی از این اشخاص از بازی خارج شود، سایر اعضای بافته شده به او نیز از بازی خارج می شوند.

ناتاشا چه نقشی در بازی مافیا ایفا می کند؟

ناتاشا توانایی سایلنت کردن یک نفر در هر شب را دارد.

بازی مافیا پیشرفته در چند فاز انجام می شود؟

بازی مافیا در فاز شب و فاز روز انجام می شود که فاز شب به معنی خوابیدن شهروندان و بیدار شدن مافیاها است و فاز روز به معنی بیدار بودن همه بازیکن ها و مکالمه آنها است.

هنوز نظری وجود ندارد.


وارد کردن نظر

فهرست محتوا

مقالات پر طرفدار
راه های ارتباطی ما