Skip to content
تعدادی فرد در حال بازی مافیا

سناریو پدرخوانده بازی مافیا

فهرست محتوا

 

سناریو پدرخوانده بازی مافیا

اساس سناریو پدرخوانده بازی مافیا، بر مبنای شخصیت ها، مراحل، کارت ها، استدلال و هوش بازیکنان است. این بازی محبوب، به عنوان یک سرگرمی دورهمی، دارای سناریو و قوانین مشخصی است. بنابراین مکانیزم اصلی بازی نقش های مخفی و درستی اتهامات گروه های اصلی شامل شهروند، تک نقش مستقل و تیم مافیا خواهد بود. به دلیل علاقه و رواج بازی پدرخوانده، نقش های جذاب آن همواره در گروه های سنی و اقشار مختلف بازی می شود. در ادامه جزئیات مهم آموزش سناریو پدرخوانده برای افراد مبتدی و کنجکاو و نحوه این بازی گروهی مطرح خواهد شد.

نحوه بازی پدرخوانده سناریو مافیا

بازی سناریو پدرخوانده بر اساس استدلال و استنتاج دو‌ گروه مافیا و شهروندان با نظارت و کنترل گرداننده یا راوی است. دو بخش روزها و شب های بازی با نقش آفرینی بازیکنان به صورت متوالی تا پیروزی یکی از تیم ها ادامه می یابد. در روز معارفه نیز پس از تقسیم مخفیانه و تصادفی کارت ها، نقش اعضای گروه بازی توسط گرداننده تعیین می شود. سپس بازی شروع و هر بازیکن در چند ثانیه بدون چالش صحبت خواهد کرد.

همچنین روزها همه بازیکنان نقش شهروند را بازی و اقدام به اتهام، چالش، دفاع و رای گیری نسبت به دیگر اعضا خواهند نمود. در مهلت تعیین شده برای هر بازیکن، دیگر بازیکنان سکوت خواهند کرد. هر روز بعد از گفتگو و رای‌گیری در صورت داشتن بیشترین اتهام به صورت نصف منهای یک از تعداد کل بازیکنان اخراج بازیکن متهم از بازی انجام می شود. هنگام حذف از بازی نیز از بین ۶ کارت، به طور تصادفی یکی گزینه توسط بازیکن اخراجی انتخاب و سرنوشت او یا دیگر افراد می تواند به محتوای آن کارت وابسته باشد.

ترتیب بیدار شدن نقش ها در بازی

بر حسب قوانین و سناریو بازی، به ترتیب نوستراداموس فقط در شب معارفه، اعضای تیم مافیا، دکتر واتسون، لئون، همشهری کین و در نهایت کنستانتین بیدار می شوند.

نوستراداموس

در شب معارفه و اول بازی مافیا، نوستراداموس یا نقش مستقل توسط گرداننده، خدا یا راوی بیدار می شود. او به انتخاب خود ۳ نفر را به گرداننده بازی جهت حدس گروه مافیا نشان خواهد داد. پیش‌بینی یکی از دو ساید مافیا یا شهروندان، توسط نوستراداموس به گرداننده اعلام و در ادامه بازی نقش او برای حمایت از برنده احتمالی آغاز می گردد.

اعضا تیم مافیا

اعضای گروه مافیا در سناریو این بازی شامل پدرخوانده، مافیای ساده، ساول گودمن و ماتادور است. هر کدام از این عضوها دارای نقش و تعهدی نسبت به گروه است.

دکتر واتسون

دکتر واتسون در هر شب مافیا توانایی نجات جان یک شهروند یا مافیا را دارد. همچنین به عنوان شهروند در طول بازی فقط یکبار توانایی نجات جان خودش را دارد.

لئون

طرف بازی شهروندان است. لئون دو شلیک به مافیا و یک جلیقه نجات دارد؛ یعنی یکبار از تیر شب مافیا نجات خواهد یافت.

همشهری کین

همشهری کین به عنوان شهروند بازی در یکی از شب ها به انتخاب خود یک نفر را نشان گرداننده خواهد داد. در صورتی که فرد انتخابی مافیا بود، صبح روز بعد آن فرد نشان داده شده توسط گرداننده فاش و در نهایت با رای شهروندان از بازی اخراج می شود.

کنستانتین

در شب اول بازی، کنستانتین به عنوان نفر آخر توسط گرداننده بیدار خواهد شد. او تنها یک بار و به انتخاب خود، یک نفر از بازیکنان اخراجی را می تواند به بازی برگرداند. تلاش کنستانتین این است که یکی از شهروندان را که به اشتباه از بازی اخراج شده را به شهر بازگرداند. 

قوانین بازی و آشنایی با بازی

مطابق قوانین بازی پدرخوانده، در دورهای متداول هر فرد بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه فقط باید صحبت و اتهام خود را مطرح کند. در هنگام صحبت هر بازیکن، دیگران سکوت و با علامت دست تایید (Like) یا عدم تایید (Dislike) خواهند نمود. از دیگر قوانین مافیا سناریو پدرخوانده، اتهام به مافیا بودن یا سلب اتهام‌ شهروندی از بازیکنان است. همچنین نمی توان نقش خود را تا پایان بازی افشا یا به طور مستقیم و غیر مستقیم به توانایی خود در شب اشاره کرد. اگر دو نفر با رای و اتهام یکسان به دفاع بروند، در نهایت باید با قرعه مرگ بازیکن حذفی انتخاب شود. در طول بازی تمامی بازیکنان چه مافیا چه شهروند خود را در تیم شهروندی جا می زنند و تلاش می کنند تا مافیای مدنظر خود را شناسایی کنند. توجه داشته باشید که این بازی، بازی استدلال و منطق است و شما با استدلال و منطق درست می توانید مافیا را شناسایی کرده و یا اگر در تیم مافیا باشید با گیج کردن شهروندان و به بیراهه کشیدن بازی برنده بازی شوید. 

نقش های بازی

سناریو پدرخوانده بازی مافیا نحوه، پروسه و قوانین خاص خود را دارد. این نقش های بازی مافیا عبارتند از:

پدرخوانده

در بازی مافیا نقش پدرخوانده دارای حس ششم است و با داشتن یک جلیقه، از یکبار شلیک شب لئون مصون خواهد بود. همچنین شلیک شب از سوی گروه و کشتن شهروندان به عهده او است. در صورت اخراج از بازی نیز، سایر اعضای مافیا، اجازه شلیک به جای او را دارند. از طرفی اگر به جای شلیک در شب تصمیم به استفاده از حس ششم بگیرد، باید نقش بازیکنی را درست پیش‌بینی کرده و توسط گرداننده تایید شود. بازیکن درست حدس زده شده توسط پدرخوانده، در روز بعد حتی با سیو یا نجات دکتر از بازی اخراج خواهد شد (به این حالت سلاخی می گویند). استعلام پدرخوانده در این سناریو برای نوستراداموس شهروند اما برای همشهری کین مافیا است.

ساول گودمن

در صورت اخراج مافیا از گروه، ساول گودمن می تواند به جای شلیک شب معامله و خریداری انجام دهد. همچنین تنها یک بار امکان تبدیل یکی از شهروندان ساده به مافیای ساده توسط این بازیکن وجود دارد. با علامت تایید ساول گودمن به گرداننده، شخص در صورتی که شهروند ساده باشد به مافیا تبدیل شده، سپس بیدار و از نقش جدید خود مطلع خواهد شد.

ماتادور

هر شب از توانایی خود به همراه بیدار شدن با اعضای تیم مافیا استفاده می کند. نشان دادن هر بازیکن توسط ماتادور، توانایی شب آن فرد را تنها در همان شب می گیرد. اما روز بعد امکان استفاده مجدد از توانایی فرد وجود دارد. امکان اشاره به بازیکن در دو شب متوالی به وسیله ماتادور مافیا وجود ندارد.

نوستراداموس

در شب معارفه توسط گرداننده برای انتخاب مستقل سه شخص بیدار می شود. بعد از اعلام تعداد مافیای موجود در این پیش‌بینی توسط گرداننده، ساید نوستراداموس مشخص و باید طبق همان طرف انتخابی، بازی نماید. در صورتی که تعداد مافیای انتخابی در افراد مشخص شده توسط نوستراداموس زیاد باشد؛ باید در ساید مافیا بازی کند و در صورتی که تعداد مافیا حداکثر نباشد خود نوستراداموس انتخاب می کند با لایک (تیم شهروندی) و دیس لایک (تیم مافیا) در کدام سمت بازی کند. 

دکتر واتسون

نقش دکتر واتسون در طول بازی، نجات جان خود تنها برای یک بار و نجات سایر بازیکنان به تعداد زیاد است. او می تواند هر شب جان یک بازیکن از بین شهروندان و یا مافیا را بدون محدودیت نجات دهد. دکتر واتسون در تیم شهروندان است و تلاش می کند با شناسایی شهروندان و افرادی که در خطر هستند؛ جان آنها را نجات دهد. 

لئون حرفه ای

لئون حرفه‌ای امکان شلیک به یکی از اعضای تیم مافیا را هر شب به صلاح دید خود، دارد. لئون حداکثر ۲ شلیک به مافیا و امکان یکبار نجات از تیر با جلیقه را دارد. این بازیگر با شلیک اشتباه به شهروند و شناسایی غلط هدف، بدون امکان‌ نجات از سوی دکتر به مجازات اشتباه خودش، کشته خواهد شد.

همشهری کین

شهروندی که در یکی از شب ها یک نفر را به انتخاب خود، از ساید احتمالی مافیا به گرداننده نشان خواهد داد. در صورت انتخاب درست، روز بعد مافیا از بازی خارج خواهد شد. حدس غلط و انتخابی غیر مافیا در سناریو پدرخوانده توسط همشهری کین نیز به از بین رفتن استعلام، ماندن او در بازی و عدم اعلام چیزی از گرداننده منجر می شود. در صورت شناسایی درست مافیا و اخراج او از بازی، در شب بعد همشهری کین به تیر غیب کشته می شود. در واقع همشهری کین قربانی شهر می گردد. 

کنستانتین

کنستانتین در طول بازی مافیا به انتخاب خودش تنها یکبار می تواند از افراد خارج و بیرون رفته از بازی، یکی را برگرداند. همچنین توانایی قبلی بازیکن احضاری به او برگشته؛ این نقش فقط برای احضار یک بازیکن بیرون از بازی قابل کاربرد است.

شهروند

شهروند در طول روز در شناسایی مافیا باید به همشهریان و گروه خود کمک کند. این بازیکن در شب نقشی ندارد.

کارت های حرکت آخر

هر کدام از کارت های آخر بازی برای بعد از اجماع و رای‌گیری جهت اخراج بازیکن است. بازیکن حذفی به صورت تصادفی و رندوم یکی از ۶ کارت زیر را انتخاب کرده که هر کدام معنایی دارد.

سکوت بره ها

این کارت به مدت یک روز، دو نفر را ساکت خواهد کرد. افراد پذیرنده کارت حتی برای دفاع در روز بعد نیز اجازه صحبت ندارد. کارت سکوت بره ها در شرایط نصف شدن بازیکنان، برای تنها یک نفر سایلنت ایجاد می کند.

افشای هویت

با انتخاب این کارت توسط بازیکن اخراجی، گرداننده بازی بدون نیاز به استعلام جمع، نقش بازیکن را افشا و او از بازی خارج می شود. کنستانتین توانایی برگرداندن بازیکنی دارنده کارت افشای هویت با اعلام بلند را ندارد.

ذهن زیبا

دارنده کارت ذهن زیبا بعد از حدس درست نوستراداموس از بین بازیکنان داخل بازی، شانس دوباره بازگشت به بازی را دارد. با تحویل کارت به حدس درست، نوستراداموس باید از بازی بجای انتخاب کننده کارت خارج شود.

دستبند

دارنده کارت دستبند با انتخاب یک بازیکن از داخل بازی، توانایی های آن شب را از وی می گیرد. این کارت برای تک مافیای مانده در بازی، امکان شلیک را سلب نمی کند.

تغییر چهره

بازیکن قبل از خروج، نقش خود را با یکی از بازیکنان تغییر می دهد. این عوض کردن کاراکترها یعنی فرد باید با نقش جدید به ادامه بازی بپردازد.

دوئل

طبق قوانین بازی پدرخوانده، دوئل برای دفاع توسط ۲ بازیکن انجام می شود. یعنی اگر دو یا چند نفر جهت رفع اتهام به رای‌گیری دور دوم راه یابند. در این شرایط به جای دفاع از خود برای یک دقیقه، پرسش و پاسخ ۴ مرحله‌ای و ۳۰ ثانیه‌ای خواهند داشت.

نکات تیم مافیا در سناریو پدرخوانده

برای مافیا سناریو پدرخوانده نکات مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • وجود تنها ۲ استعلام وضعیت بازیکنان در بازی
  • افشای ساید بازیکنان اخراجی فقط توسط گرداننده و با رای اکثریت خواهد بود.
  • امکان استفاده از همه قابلیت های پدرخوانده و ساول در همه شب ها وجود ندارد.
  • مافیا در شب یا شات زده یا ساول گودمن خریداری کرده و در نهایت پدرخوانده از حس ششم استفاده می کند.
  • بعد از ۳ انتخاب نوستراداموس، وقتی ۲ نفر انتخابی از مافیا بود او باید در همین ساید بازی کند.

نکات تیم شهروندی

در سناریو پدرخوانده نوستراداموس ۱۱ بازیکن شامل ۷ شهروند، ۳ مافیا و یک مستقل وجود دارد. از نکات تیم شهروندی این که برای آن کارآگاهی وجود ندارد. همچنین استعلام وضعیت تنها ۲ بار مجاز است. اگر اکثر بازیکنان درخواست نمایند، گرداننده با توجه به تعداد افراد سناریو شرح وضعیت (تعداد اخراجی شهروند و مافیا) بدون اعلام نقش می نماید. در صورت اشاره و حرف بازیکن اخراجی، گرداننده می تواند یک نفر از تیم آن ها را اخراج کند.

سخن پایانی

سناریوی بازی مافیا با وجود پیچیدگی بعد از تمرین و چند بازی، مورد علاقه همه بازیکنان خواهد بود. زیرا این بازی گروهی استدلال و هوش افراد را سنجیده و دارای قوانین خاصی است.

در نتیجه سناریو پدرخوانده مافیا شامل بازیگران، کارت و مراحلی است. به کمک گرداننده جریان بازی با نظم و سرعت معین طی خواهد شد. در نهایت با حذف تک تک بازیکنان، مافیا یا شهروندان بازی برنده خواهند شد.

سوالات متداول

بازیکنان بازی مافیا چند گروه هستند؟

سه گروه مافیا، شهروندان و مستقل

در بازی مافیا هر بازیکن چقدر اجازه صحبت دارد؟

هر بازیکن ۳۰ تا ۴۰ ثانیه وقت دارد.

دلیل جذابیت بازی مافیا چیست؟

گروهی بودن، هوشمندی ، غیر تکراری بودن، هیجان بالا و عدم امکان حدس پایان بازی از این دلایل است.

 
 
 
 

هنوز نظری وجود ندارد.


وارد کردن نظر

فهرست محتوا

مقالات پر طرفدار
راه های ارتباطی ما