Skip to content
بازی دی اند دی

با بازی جذاب D&D/ دی اند دی بیشتر آشنا شوید!

فهرست محتوا

تاریخچه و توضیح بازی

بازی دی اند دی (D&D) مخفف عبارت Dungeons and Dragons(سیاه‌چال‌ها و اژدهایان) است که یک بازی نقش آفرینی تخیلی است. در این بازی، هر بازیکن یک شخصیت تخیلی را انتخاب کرده و به همراه دیگر بازیکنان، داستان های تخیلی را ایفا می‌کنند.

بازی دی اند دی به دو مرحله تقسیم می‌شود:۱- مرحله نوشتن داستان توسط یک داستان ساز، و ۲-مرحله بازی در نقش شخصیت‌ها و پیشرفت در دنیای خیالی. این بازی ابتدا در سال ۱۹۷۴ توسط گری گایگکس و دیوید آرنسن ابداع شد و اکنون به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های جهان تبدیل شده است.

بازی Dungeons and Dragons شامل تعداد زیادی قوانین و قواعد است که توسط منتقدان و طرفداران به خوبی ارزیابی شده‌است. این بازی از تصمیم‌های بازیکنان و اعمال آن‌ها بر دنیای خیالی و داستان‌هایی که ساخته می‌شود، بسته به شانس و دانش بازیکنان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر شما به دنبال یک تجربه تخیلی و هیجان‌انگیز در دنیای فانتزی هستید، بازی دی اند دی ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با پنج بازی گروهی محبوب

شیوه بازی

این بازی با تعداد متغیر ۳ تا ۱۰ نفر و یا حتی بیشتر طراحی میشود. علاوه بر این تعداد که بازیکنان بازی هستند، بازی دی اند دی نیازمند یک راوی با عنوان ارباب سیاهچال است تا بازی را هدایت کند.

در این بازی، افراد داخل یک مهمانی هستند و با یکدیگر بازی میکنند.

فضا و حس‌و‌حال بازی دی اند دی عموما فانتزی قرون وسطی‌ است (مثل ارباب حلقه‌ها و بازی تاج و تخت) اما بسته به تصمیم DM (ارباب سیاهچال)و دیگر بازیکنان می‌تواند به هر سمت و سویی تغییر سبک دهد . ممکن است شما به جنگلی برسید و ساکنان جنگل را از طلسم شومی که درختان جنگل را نابود می‌کند رها کنید. ممکن است شما قاتلانی باشید که برای کسب درآمد با باندی تبهکار کار می‌کنید. یا ممکن است شما گروهی ماجراجو باشید که با کشتی به قاره‌ای دیگر سفر می‌کنید، و هر چیزی که به ذهنتان برسد….

به طور کلی  در این بازی شدیدا محبوب در سراسر جهان، هیچ محدودیتی نخواهید داشت و میتوانید هر کاری که دوست دارید انجام دهید!

شخصیت ها

در طول بازی ، هرکس شخصیتی را برای خود برمی گزیند که دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی خواهد بود. شخصیت ها و نقش ها به ۱۲ دسته کلی تقسیم میشوند:

فایترها

فایترها اصول اولیه همه فنون جنگی را یاد می گیرند. یک فایتر هم می تواند تبر را بچرخاند، هم انواع شمشیر را به کار گیرد، هم از کمان و نیزه استفاده کند . فایتر همچنین در استفاده از هر نوع سپر و هر نوع زرهی مهارت دارد. فراتر از آن، هر فایتر در سبک خاصی از فن جنگی تخصص دارد؛ برخی بر روی تیراندازی با کمان تمرکز می کنند، برخی روی مبارزه با دو سلاح همزمان، و برخی روی رزم با جادو. این ترکیب گسترده از توانایی ها و تخصص ها باعث می شود که فایترها در میدان های جنگ معمولا در خط اول نبرد ایستاده و برترین جنگجویان باشند.

روگ ها

روگ ها هم در مخفی کاری استادند و هم در نبرد کم نظیر هستند. بسیاری از روگ ها بر دزدی و فریبکاری تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر مهارت هایی مانند بالا رفتن، جستجو کردن، خنثی کردن تله ها و باز کردن قفل ها را در خود تقویت می کنند. وقتی صحبت از مبارزه به میان می آید، روگ ها حیله گری را بر قدرت ترجیح می دهند. یک روگ به جای اینکه با رگبار حملات، حریف را از پا درآورد ترجیح می‌دهد یک ضربه حساب شده را دقیقاً به جایی از دشمن وارد کند که بیشترین آسیب را به او بزند. روگ ها استعدادی خارق العاده در جاخالی دادن از حملات دشمنان دارند و تعدادی ترفندهای جادویی نیز برای تقویت توانایی های خود یاد می گیرند.

ویزارد ها

ویزاردها با جادوهای خود زندگی می کنند و می میرند و هیچ چیز به این اندازه برای آنها اهمیت ندارد. جادوهای مخصوص آسیب زدن، درمان کردن، ساختن اجسام، احضار مردگان، کنترل ذهن، تبدیل کردن به حیوان و انواع و اقسام دیگر جادوها وجود دارند و ویزاردها معمولا در یک نوع خاص جادو بیشترین تخصص را به دست می آورند. اگرچه اجرای یک جادوی معمولی فقط به بیان چند کلمه ناآشنا، حرکات بدنی، و گاهی اوقات مقداری از مواد نامعمول نیاز دارد، ولی این تخصص پس از سال ها کارآموزی و ساعت های بی شمار مطالعه به دست می آید. ویزاردها با به دست آوردن تجربه در طی داستان، جادوهای جدیدی را مطالعه کرده و یاد می گیرند.

درویید ها

دروییدها بیش از هر چیز به طبیعت احترام می گذارند و قدرت های جادویی خود را یا از نیروی خود طبیعت یا از یک خدای طبیعت به دست می آورند. بسیاری از دروییدها به جای پرستش یک موجود الهی، به یک موجود طبیعی خارق العاده توسل میجویند، و بسیاری دیگر نیز به خدایان طبیعت وحشی، حیوانات یا نیروهای عنصری خدمت می کنند. جادوهای درویید مرتبط با طبیعت و حیوانات است؛ مثلا جادوهای بکارگیری قدرت دندان و پنجه، خورشید و ماه، آتش و طوفان. دروییدها همچنین توانایی درآمدن به شکل های حیوانی را می آموزند و برخی از آنها حتی تا جایی پیش میروند که شکل حیوانی را به شکل طبیعی خود ترجیح می دهند.

کلریک ها

جادوی الهی، همانطور که از نامش پیداست، قدرت خدایان است که در جهان جاری می شود. کلریک ها پخش کننده آن قدرت هستند و آن را به صورت آثار معجزه آسا نشان می دهند. هنر بکارگیری جادوهای الهی با مطالعه یا آموزش بدست نمی آید و کلریک ها با اتکا بر ایمانشان و خواست الهی میتوانند آنها را اجرا نمایند. کلریک ها جادوهای درمان کردن و روحیه بخشیدن به همرزمان خود را با جادوهایی ترکیب می کنند که به دشمنان آسیب بزنند، مانع آنها شوند، وحشت آنها را برانگیزند، آنها را نفرین کنند، و حتی شعله های آتش را از آسمان برای نابودی دشمنان خود فرا بخوانند. همچنین به واسطه آموختن فنون رزمی، یک کلریک میتواند با ترکیب اسلحه قدرتمند و جادوهای الهی، در نبرد غوغا به پا کند.

بارد ها

در دنیای D&D، کلمات و موسیقی فقط ارتعاشات هوا نیستند، بلکه صداهایی با قدرت هستند. بارد، استاد آواز، کلمات و جادوی آنهاست. باردها معتقدند صدای خدایان به جهان ها شکل داده و پژواک آن همچنان در عالم طنین انداز است. موسیقی باردها تلاشی است برای ربودن و مهار آن پژواک ها، که به طرز ماهرانه ای در جادوها و قدرت های آنها جا داده شده است. هنگام مبارزه، آن ها ترجیح می دهند در حاشیه نبرد باشند و از جادو برای ضعیف کردن دشمنان استفاده کنند. اما باردها می توانند در صورت لزوم نیز از خود دفاع کرده و از جادو برای تقویت شمشیر و زره خود استفاده کنند.

رنجر ها

رنجرها،در شکار هیولاهایی که تمدن ها را تهدید می کنند، از انسان نماها تا حیوانات وحشی و دیوها، غول های دهشتناک و اژدهایان مرگبار تخصص دارند. آن‌ها یاد می‌گیرند که مانند یک شکارچی، ردپای شکار خود را تعقیب کنند، مخفیانه در طبیعت حرکت کنند و خود را در بوته ها و خرابه ها پنهان نمایند. رنجرها بر روی تکنیک های رزمی متمرکز می شوند که ویژه از پای درآوردن دشمنان مورد علاقه آنهاست. به لطف آشنایی با طبیعت، رنجرها این توانایی را پیدا می کنند که مانند یک درویید، جادوهایی را به دست آورند که از قدرت طبیعت استفاده می کنند. جادوهای نیز آنها همچون توانایی های رزمی آنها بر روی سرعت، مخفی کاری و شکار تمرکز دارد.

پالادین ها

یک پالادین سوگند یاد می کند که از عدالت و درستکاری حمایت کند، در کنار خوبی های عالم و در برابر تاریکی ها بایستد، و نیروهای شر را در هر کجا که در کمین هستند شکار کند. پالادین های مختلف بر جنبه‌های مختلف حفظ عدالت تمرکز می‌کنند، اما همگی به خدایانی پایبند هستند که به آنها قدرت انجام کار مقدسشان را می‌دهد. پالادین ها سال ها برای یادگیری مهارت های رزمی، تسلط بر انواع سلاح ها و زره ها تمرین می کنند. علاوه بر این قدرت های جادویی را نیز در اختیار دارند همچون قدرت درمان بیماران و مجروحان، آسیب زدن به شیاطین و مردگان، دفاع از مردم و محافظت از همرزمان در میدان نبرد.

مانک ها

مانک استاد هنرهای رزمی و کنترل نوعی انرژی جادویی درونی که آن را “چی” می نامند است. این انرژی جادویی در بدن تمام موجودات زنده جریان دارد. مانک ها قدرت چی بدنشان را به کار می گیرند و توسط آن از توانایی های فیزیکی بدن خود فراتر میروند. مانک با استفاده از این انرژی، سرعت و قدرت عجیبی را به ضربات خود هدایت می کند. برخی از ضربات با دست خالی مانک می تواند سرسخت ترین دشمنان را از پای درآورد. مانک با کسب تجربه، تمرینات رزمی و تسلط بیشتر بر چی، قدرت بدنی بیشتر و ضربات کوبنده تری را به دست می آورد.

وارلاک ها

وارلاک با پیمانی با موجودی ماورایی شناخته می شود. یک وارلاک ممکن است فرقه ای را رهبری کند که به یک موجود اهریمنی، یک شیطان یا یک موجود کاملاً بیگانه اختصاص داده شده باشد . با این حال، اغلب، این ارتباط شبیه به رابطه بین یک استاد و یک شاگرد است. وارلاک به پاداش خدماتی که برای حامی خود انجام میدهد، قدرت های بیشتری از او هدیه میگیرد. برخلاف جادوگران اهل کتاب، وارلاک ها جادوی خود را نه با مطالعه، بلکه با شرکت در نبردها و آزمایش روی دشمنانشان تقویت می کنند. جادوی اعطا شده توسط حامی به وارلاک، از تغییرات ماندگار در بدن او (مانند توانایی دیدن در تاریکی یا خواندن هر زبانی) تا دسترسی به جادوهای قدرتمند متغیر است.

باربارین ها

مردم شهرهای بزرگ به این افتخار می کنند که چگونه زندگی متمدن، آنها را از حیوانات متمایز می کند. اما برای یک باربارین، تمدن فضیلت نیست، بلکه نشانه ضعف است. باربارین ها افرادی قدرتمند هستند که خوی حیوانی شان را  کنار نمیگذارند، حواس دقیق، بدن قوی و خشم وحشیانه از مولفه های آنهاست.  ها دوست ندارند توسط دیوارها و جمعیت احاطه شوند و در طبیعت وحشی سرزمین خود زندگی می کنند. باربارین ها در هرج و مرج جنگ انرژی میگیرند. آن ها می توانند وارد یک حالت دیوانه وار شوند که در آن حالت خشم بر آنها غالب می شود و به آنها قدرت فوق بشری می دهد. یک باربارین می تواند هر روز تنها چند مرتبه از این خشم استفاده کند، اما همین تعداد اندک هم معمولاً برای شکست دادن هر دشمنی کافیست.

سور سرر ها

سورسررها افرادی هستند که با قدرت های جادویی متولد میشوند و آن جادوها بخشی جدانشدنی از روح، بدن و ذهن جادوباز هستند. این جادوها استعداد نهفته سورسرر اند و منتظرند تا از آنها بهره برداری شوند. ویژگی این نوع جادو این است که آنچنان که باید قابل کنترل نبوده و بسیاری از مواقع اثرات پیش بینی نشده و تصادفی دارند. سورسررها هیچ استفاده ای از کتاب های باستانی جادویی که جادوگران به آن ها تکیه می کنند ندارند، و نه مانند وارلاک ها برای انجام جادوهایشان به یک حامی تکیه می کنند. سورسررها با یادگیری کنترل و هدایت جادوی ذاتی خود، می توانند راه های جدید و خیره کننده ای را برای آزادسازی این قدرت کشف کنند.

تاس های بازی

بازی دی اند دی دارای ۶ تاس مختلف است : ۲۰ وجهی، ۱۲ وجهی، ۱۰ وجهی، ۸ وجهی، ۶ وجهی و ۴ وجهی.

 

 
 

هنوز نظری وجود ندارد.


وارد کردن نظر

فهرست محتوا

مقالات پر طرفدار
راه های ارتباطی ما