معرفی نقش پریست
در میانه سیرکل سیتی، کلیسای عظیم و باستانیای قرار دارد. بنایی از سنگهای سرد و شیشههای رنگی، با برج ناقوسی که صدایش در تمام شهر طنین میافکند. و در قلب این کلیسا، مردی زندگی میکند که مردم شهر او را با احترام و گاه ترس، پدر روحانی پریست مینامند.
پریست، کشیشی شصتساله با چشمانی خاکستری و صدایی آرام است که زمانی در شهرهای دور سفر کرده، کتابهای مقدس را ورق زده و در سایهی صلیب دعا خوانده است. اما سالهاست که در سیرکل سیتی ماندگار شده و همگان او را چون فانوسی در تاریکی شب میشناسند.
اما این شبها، شبهایی معمولی نیستند.
شریری پنهان، با نامی که کمتر کسی آن را با صدای بلند بر زبان میآورد، در تاریکی پرسه میزند: ناتاشا، زنی افسونگر با نقابی از زیبایی و لبخندی که همچون زهری شیرین عمل میکند. او در لباس سایلنسر، هر شب قربانیای تازه برمیگزیند. با اغواگریاش آنها را به شب فرا میخواند، در آغوشش فرو میبرد و فردا، همچون لباسی کهنه، نامشان را در خیابانهای شهر رسوا میکند.
قربانیان ناتاشا، دیگر نمیتوانند حرف بزنند. صدایشان بریده میشود. خجالت، گناه و نگاه سنگین دیگران، آنها را خاموش میکند. و اینجاست که کشیش، وارد میدان میشود.
او، اکنون نه فقط کشیشی مهربان، بلکه نگهبان بیصدا و فداکار شهر شده است.
هر شب که مه در شهر غلیظتر میشود و ناقوس کلیسا سه بار نواخته میشود، پریست با فانوسی لرزان در دست، راهی خانهای میشود که روحش زخمی شده است. او به درون میرود، کنج اتاق مینشیند، در سکوت گوش میدهد. قربانی میلرزد، اشک میریزد، حقیقت را اعتراف میکند.
و کشیش، با صدایی که از دل ایمان برمیخیزد، او را به توبه میخواند.
گناه، اعتراف میشود. آمرزش، جاری میگردد. و روز بعد، برخلاف خواست ناتاشا، صدای آن فرد خاموش نمیشود. او رسوا نمیشود. میایستد، صحبت میکند، و حقیقت را میگوید.
با هر نجات، شهر یک قدم از تاریکی فاصله میگیرد.
و پدر روحانی؟
او شب به شب پیرتر میشود، اما ایمانش جوانتر. هنوز چشمانش برق میزنند، هنوز صدایش آرام اما محکم است.
چرا که او آخرین دیوار میان ناتاشا و شهروندان بیگناه است.
آخرین فانوس پیش از تاریکی مطلق.
در چه سناریوهایی نقش کشیش به کار می رود؟
در سناریوهای مافیا پیشرفته، شب مافیا و… نقش کشیش یا پریست دیده می شود. تفاوتهایی بین قابلیت ها در سناریوها وجود دارد اما در حالت کلی کشیش تقریبا با همان ویژگی ها در این سناریوها نیز دیده می شود.

قابلیت ها و ضعف های نقش پریست در بازی مافیا
کشیش یا پریست، یکی از شخصیتهای کلیدی و معنوی در بازی مافیاست، سالهاست در کلیسای قدیمی خدمت میکند. او با تکیه بر قدرت ایمان، اعتراف و آمرزش، در برابر تاریکی و اغوای سایلنسر مقاومت میکند و نقش مؤثری در حفاظت از شهروندان ایفا مینماید.
کشیش توانایی دارد در صورتی که احساس کند یک شخصیت در شب گذشته مورد اغوای سایلنسر قرار گرفته است، پیش از آغاز روز به سراغ او برود. کشیش با اجرای مراسم اعتراف و آمرزش، آن فرد را از حالت سایلنت خارج میکند و به او اجازه میدهد در روز صحبت کند.
کشیش نیز ممکن است در شب مورد اغوای سایلنسر قرار گیرد. در این حالت، اگر کشیش پیش از آغاز روز متوجه گناه خود شود و اعتراف کند، میتواند خودش را نیز از رسوایی و سکوت نجات دهد. در صورت عدم اعتراف، کشیش نیز سایلنت میشود.
در صورتی که کشیش با رأیگیری از بازی خارج شود، پیش از حذف کامل از بازی، این امکان را دارد که از یکی از بازیکنان درخواست اعتراف کند. در این فرآیند، شخصیت مورد نظر کشیش، باید ساید خود را بهصورت عمومی افشا کند.
این افشای ساید میتواند اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شهروندان باقیمانده قرار دهد.
محدودیتها
- کشیش تنها در صورتی میتواند نجات دهد که هدف سایلنسر را درست تشخیص داده باشد.
- در صورتی که مورد اغوا باشد و اعترافی نکند، خودش نیز مانند سایر بازیکنان سایلنت خواهد شد.
- اعترافگیری تنها یکبار و فقط پس از حذف با رأیگیری انجامپذیر است (نه در صورت حذف شبانه).
کاراکتر اصلی مقابل نقش کشیش
شخصیت کشیش بهطور ویژه برای مقابله با سایلنسر (ناتاشا) طراحی شده است. سایلنسر با فریب، اغوا و ایجاد رسوایی، صدای شهروندان را خاموش میکند؛ اما کشیش با قدرت اعتراف و آمرزش، این سکوت را میشکند و امکان بازگشت آبرو و صدای شهروند را فراهم میسازد.
نکاتی برای بهبود بازی پلیرها در نقش پریست
کشیش شاید از نگاه نخست، نقشی با تأثیر محدود به نظر برسد؛ اما در عمل، او یکی از پنهانترین ابزارهای گرهگشایی در بازی است. وقتی که سایلنسر با سکوت و رسوایی شهروندان را منزوی میکند، کشیش تنها کسی است که میتواند این سکوت را بشکند و اجازه دهد صداهایی که در شب خاموش شدهاند، دوباره شنیده شوند.
هر شب، کشیش میتواند احساس کند که چه کسی قربانی اغوای سایلنسر شده است. اگر حدس او درست باشد، با اجرای مراسم اعتراف، آن شخص از حالت سایلنت خارج میشود.
این نجات ساده به نظر میرسد، اما در زمانهایی خاص، میتواند روند تصمیمگیری را دگرگون کند، چون معمولاً قربانی سایلنسر، حامل اطلاعات حیاتی است.
در بزنگاههایی از بازی، کشیش میتواند خود را به رأی بازیکنان فدا کند تا از یک بازیکن دیگر اعتراف بگیرد و ساید او را افشا کند. این قابلیت بهویژه زمانی اهمیت دارد که شهر در وضعیت بلاتکلیفی کامل قرار دارد و این افشاگری میتواند معادله بازی را تغییر دهد.
کشیش نه قهرمان میدان است، نه نیروی تهاجمی؛ اما در لحظههای حیاتی میتواند صدایی را به بازی بازگرداند یا یک گرهی کور اطلاعاتی را باز کند.
کشیش شاید همیشه دیده نشود، اما وقتی دیده میشود، بازی را تغییر میدهد.
نقشی است متواضع، دقیق و در خدمت شفافیت؛ یک ناجی خاموش در برابر سکوتهای تحمیلی.